תיאור מקרה 02.08.2018

תיאור מקרה: מיימת ענקית כסימן יחיד לסרטן נדיר באישה צעירה

הצטברות נוזלים בכמות עצומה היא מופע נדיר כסימן ראשון לסרטן שחלה בגיל צעיר שמקורו בתאי גרנולוזה בקרב נערות

הצטברות נוזלים בכמות עצומה הינה מופע נדיר כסימן ראשון לסרטן שחלה בגיל צעיר שמקורו בתאי גרנולוזה (ovarian juvenile granulosa cell tumor - JGCT) בקרב נערות. המאפיינים הקליניים ושיטות הטיפול לא תוארו היטב בספרות עד עתה.

המאפיינים הקליניים, שיטות האבחון והטיפול בצעירה בת 19 שהתייצגה עם נפיחות בבטן ומיימת חריגה בגודלה נבחנו פרוספקטיבית. בדיקת אולטראסאונד של הבטן והאגן הראתה מיימת עם כמות נוזלים גדולה.

המיימת היתה בטבעה תפליט (exudate). כל הסמנים לגידול היו בטווח התקין, אך המיימת ורמות 125CA של הגידול עלו באופן ניכר. טומוגרפיה ממוחשבת (CT) של הבטן הראתה טרטומה באזור החיבור השמאלי ושינוי מוצק במעטפת באזור החיבור הימני. הממצאים ההיסטולוגיים והאימונוהיסטוכימיים תאמו לאבחנה של JGCT. לפי שלבי FIGO, מטופלת עם התייצגות של מיימת ממאירה בלבד מסווגת עם מחלה בשלב C-I.

המטופלת עברה כריתה מסיבית של השחלות והחצוצרות (salpingoophorectomy). לאחר הניתוח, היא טופלה בשישה מחזורי כימותרפיה אדג'ובנטית עם נדפלטין (Nedaplatin) וליפוזום פקליטקסל (Paclitaxel – Abraxane, Ebetaxel, Pacliavenir). לאחר הניתוח, המטופלת היתה במעקב במשך שישה חודשים ונכון לפרסום הדיווח לא חלה הישנות.

יש לגלות ערנות גבוהה במקרים של מיימת גדולה כסימן יחיד בנשים צעירות מאחר ומופע זה עלול להעיד על JGCT.

מקור: 

Medicine (Baltimore). 2018 Jun;97(25):e10916. doi: 10.1097/MD.0000000000010916.A rare case report of ovarian juvenile granulosa cell tumor with massive ascites as the first sign, and review of literature: Case report and review of literature.

נושאים קשורים:  מחקרים,  סרטן השחלה,  סרטן שחלה מתאי גרנולוזה,  מיימת,  125CA,  FIGO,  כריתת שחלות וחצוצרות,  כימותרפיה אדג'ובנטית,  תיאור מקרה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו