רעילות פיננסית 22.01.2019

עלות Sacubitril-Valsartan למטופל משפיעה על ההחלטה להתחיל טיפול מפחית תמותה

דיון בעלויות התרופות עם חולים: החלטה משותפת עבור Sacubitril-Valsartan באי ספיקת לב

עלות טיפול (צילום: אילוסטרציה)
עלות טיפול (צילום: אילוסטרציה)

"רעילות פיננסית" (financial toxicity) של תרופות מהווה חשש משמעותי לחולים, במיוחד כאשר מדובר בתרופות מחוץ לסל או כאלה שאינן מכוסות ע"י הביטוח, אך מעט ידוע על איך המטופלים מכניסים את נושא העלות לתהליך קבלת ההחלטות שלהם.

Sacubitril-valsartan מספק תרחיש עכשווי שעוזר להבין מהי רעילות פיננסית. התרופה מומלצת עפ"י ההנחיות הרפואיות לטיפול באי ספיקת לב עם מקטע פליטה מופחת, אך העלויות שלה עלולות להיות גבוהות. קבוצת חוקרים אמריקאים מ-Emory University ערכה סדרת ראיונות עם חולים ורופאים לצורך הבנת נושא מורכב זה.

החוקרים ביצעו את הראיונות עם 49 מטופלים עם אי ספיקת לב במרפאות אי ספיקת לב ושירותי אשפוז. חוות דעת של המטופל על התרופה הופקו לאחר תיאור היתרונות באמצעות מצגת גרפית.

החוקרים הריצו ניתוח כמותי תיאורטי של תגובות, וניתוח תיאורטי איכותני של נתוני טקסט. מהמשתתפים, 92% (45/49) אמרו כי הם היו בהחלט עוברים לטיפול ב-sacubitril-valsartan אם הרופא שלהם היה ממליץ ואם העלות עבורם היתה 5$ יותר לחודש מאשר התרופה הנוכחית שלהם.

רק 43% (21/49) היו עושים זאת אם העלות מכיסם היתה 100$ יותר לחודש (P <0.001). לפחות 40% בכל רמות ההכנסה לא יקחו sacubitril-valsartan ב-100$ יותר לחודש.

המשתתפים הציגו גישות הטרוגניות לעלות התרופה בקבלת ההחלטות וצורות מגוונות לפרשנות של מידע הסתברותי. מעטים (20%) מהמשתתפים ציינו כי רופאים יזמו שיחה על עלות בשנה האחרונה.

שינויים בעלות מכיס המטופל של Sacubitril-Valsartan, טיפול מומלץ מפחית תמותה, השפיעו באופן דרמטי על הנכונות לקחת את התרופה בכל רמות ההכנסה. ממצאים אלה מצביעים על הצורך בשקיפות כדי לקדם קבלת החלטות משותפת בין רופא למטופל. התוצאות גם מדגימות את המורכבות של הדיון בעלות ואת הצורך ללמוד איך לשלב את העלות שמושתתת על המטופל לתוך החלטות קליניות.

מקור:

Smith, Graham H., Supriya Shore, Larry A. Allen, David W. Markham, Andrea R. Mitchell, Miranda Moore, Alanna A. Morris, Candace D. Speight, and Neal W. Dickert. "Discussing Out‐of‐Pocket Costs With Patients: Shared Decision Making for Sacubitril‐Valsartan in Heart Failure." Journal of the American Heart Association 8, no. 1 (2019): e010635. 

נושאים קשורים:  רעילות פיננסית,  אי ספיקת לב,  אנטרסטו,  sacubitril/valsartan,  ENTRESTO,  HFrEF,  ARNI,  סל התרופות,  ביטוח,  מחקרים