רפואת משפחה 10.12.2019

הקשר בין שחיקה וארגון הפרקטיקה ברפואת משפחה

החוקרים הגיעו למסקנה כי לא ניתן לייחס שחיקה בקרב רופאי משפחה רק לארגון הפרקטיקה וכי לא קיים סוג פרקטיקה אחת אשר קשור באופן בלתי תלוי לשחיקה

שחיקה מקצועית של רופאים (אילוסטרציה)
שחיקה מקצועית של רופאים (אילוסטרציה)

שחיקה דווחה באחוזים גבוהים של עד 63% בקרב רופאי המשפחה ולה השפעה שלילית על הרופאים, המטופלים ועל המערכת הרפואית. ככל הנראה ישנן סיבות מבניות לשחיקה, אך מעט ידוע על הקשר בין שחיקה למבנה הפרקטיקה. מטרת המחקר היתה לחקור קשר זה אצל רופאי משפחה.

מחקר חתך זה השתמש בנתונים משניים שסופקו על ידי רופאי משפחה מהוועדה האמריקאית של רופאי המשפחה (ABFM) בעזרת שאלון חובה בזמן הרישום – שאלון הרישום לבדיקת הסמכת רופאי משפחה של שנת 2017. שאלון זה מספק שיעור תגובה של 100%.

שחיקה נמדדה כתגובה חיובית לאחת משתי השאלות המודדות שחיקה רגשית ודפרסונליזציה. האווירה בפרקטיקה נמדדה על ידי שאלות על גורמי לחץ ועבודת צוות. רגרסיה לוגיסטית קבעה קשרים בלתי תלויים בין שחיקה ומאפייני הפרקטיקה ומאפיינים אישיים.

החוקרים מצאו כי מתוך 1,437 רופאים, שיעור השחיקה היה 43.7%; 33.7% עבדו בפרקטיקות השייכות לבתי חולים ו-65.5% בפרקטיקות אשר אינן שייכות לאף גוף.

תוך שליטה במאפיינים אישיים ובארגון הפרקטיקה, עבודה בפרקטיקות אשר שייכות לבית חולים (יחס סיכויים (OR)י= 1.68; רווח בר סמך 95%, 1.14-2.46) ופרקטיקות אשר בהן הרופאים הם רק חלק מהבעלים (OR = 1.67; רווח בר סמך 95%, 1.13-2.46) היתה קשורה לשחיקה. תוך שליטה גם באווירת הפרקטיקה, לא היה משתנה בארגון הפרקטיקה אשר היה קשור לשחיקה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי לא ניתן לייחס שחיקה בקרב רופאי משפחה רק לארגון הפרקטיקה. לא קיימת סוג פרקטיקה אחת או סוג בעלות על פרקטיקה אשר קשורים באופן בלתי תלוי לשחיקה. ממצאים אלה מראים כי ניתן להפחית את השחיקה בכל פרקטיקה.

מקור:

Creager, J. et al, (2019) Annals of Family Medicine doi: 10.1370/afm.2448

נושאים קשורים:  מחקרים,  שחיקה,  רופא משפחה,  ארגון פרקטיקה
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו