בדיקות סקר לגילוי סרטן שד 08.07.2020

קבלת ההחלטות בנושא הפסקת סקירות לסרטן בחולים מבוגרים עם תוחלת חיים קצרה

ממצאי המחקר מראים כי אסטרטגיות המאפשרות קבלת החלטות מכוונות יותר עשויות להיות חשובות בקבלת החלטות בנוגע לבדיקות סקר סרטן במבוגרים עם תוחלת חיים מוגבלת

למרות הנחיות קליניות הממליצות על בדיקת סרטן שגרתית בקרב מבוגרים עם תוחלת חיים מוגבלת, מטופלים אלו עדיין נבדקים לעיתים קרובות  בסקירות של סרטן השד, המעי הגס והערמונית.

המחקר הנוכחי ניסה לבחון את אופן קבלת ההחלטות של רופא המשפחה  בנוגע להפסקת בדיקות סקר לסרטן השד, המעי הגס או הערמונית בקרב מבוגרים עם תוחלת חיים מוגבלת.

החוקרים ערכו ראיונות עם רופאים בשילוב דיון ממקרים רפואיים אמיתיים בהם הרופאים טיפלו. במסגרת הראיונות קלינאים מ-17 מרפאות אקדמיות וקהילתיות שונות נשאלו כיצד הגיעו להחלטות על בדיקת סרטן ספציפית אצל 2 או 3 מהמטופלים המבוגרים שחושב כי נותרו להם פחות מעשר שנים לחיות. השאלות נגעו למטופלים עם וללא בדיקות סקר עדכניות.

הראיונות הוקלטו באודיו ותומללו. התמלולים נותחו באמצעות ניתוח תוכן איכותי כדי לזהות נושאים עיקריים. סקרי מטופלים שנערכו במקביל העריכו את התפיסה של המטופל בנוגע להחלטות לבצע או להפסיק בדיקות סקר לסרטן, חשיבות המלצת הקלינאי ונכונות להפסיק את בדיקות הסקר.

עשרים וחמישה רופאי משפחה בגיל ממוצע, 47.1 [9.7], 14 נשים (56%), דנו ב-53 מטופלים במהלך דיון שנע בין 2-3 חולים לקלינאי. בסקר המקביל השתתפו 46 מטופלים ומטפל (קרוב משפחה של מטופל) בגיל ממוצע 74.9, 66% נשים.

הראיונות חשפו 5 נושאים עיקריים:

(1) החלטות על ביצוע בדיקת סקר לסרטן לא היו תמיד החלטות מודעות או מכוונות

(2) התראות אוטומטיות מהרשומות הרפואיות האלקטרוניות היו קשורות בקבלת החלטות פחות מכוונות ומודעת

(3) ההחלטה לבצע בדיקת סקר לסרטן לא הייתה בינארית, לעתים קרובות רופאים שקלו אפשרויות אחרות ושינויים מבלי להפסיק בפועל את הסקירה

(4) בנוסף למאפייני המטופלים, הקלינאים הושפעו מבקשת המטופל והתנסויות אנקדוטליות

(5) השפעות של מומחים רפואיים אחרים ומשפחת המטופלים או חברים היו משמעותיות מאוד.

מבחינת סקר המטופלים, נמצא שהחולים לא זכרו כמחצית (31 מתוך 64) מההחלטות שלהם בנושא בדיקות סקר לסרטן. בקרב בעלי הסקר האחרון, הציון הממוצע של הנכונות להפסיק את בדיקות הסקר היה 3.2 (95% CIי2.5-3.9)  בסולם Likert 5 (כאשר 1 מציין "לא מסכים כלל" ו-5 מציין על "מסכים מאוד"). ברוב החלטות הסקר בהן היו מעורבים מומחים (13 מתוך 16), המטופלים העריכו את המלצות המומחים על פני המלצות רופא המשפחה.

החוקרים מסכמים כי קבלת ההחלטות בנוגע לבדיקות סקר לאיתור סרטן הנה מורכבת. ממצאי המחקר מראים כי אסטרטגיות המאפשרות קבלת החלטות מכוונות יותר עשויות להיות חשובות בקבלת החלטות בנוגע לבדיקות סקר סרטן במבוגרים עם תוחלת חיים מוגבלת.

מקור:

Schoenborn NL, Massare J, Park R, Boyd CM, Choi Y, Pollack CE. Assessment of Clinician Decision-making on Cancer Screening Cessation in Older Adults With Limited Life Expectancy. JAMA New Open. 2020;3(6):e206772. Published 2020 Jun 1. doi:10.1001/jamanetworkopen.2020.6772

נושאים קשורים:  בדיקות סקר לגילוי סרטן שד,  תוחלת חיים,  רפואת משפחה,  מחקרים