סרטן השד 18.11.2020

שורדות סרטן בילדות והתועלת של בדיקות סקר מוקדמות לסרטן השד

מטרת המחקר היתה להשוות את הנזקים ועלות-תועלת של אסטרטגיות בדיקות סקר לסרטן השד בנשים ששרדו את מחלת הסרטן בילדות

בדיקת ממוגרפיה לנשים (צילום: אילוסטרציה)
בדיקת ממוגרפיה לנשים (צילום: אילוסטרציה)

מעקב עם ממוגרפיה שנתית וכן בדיקת דימות מגנטית (MRI) מומלצות לנשים ששרדו את מחלת הסרטן שטופלה עם קרינה לאזור החזה בילדותן, אך קיימת אי ודאות בנוגע לתועלת, לנזקים ולעלות.

מטרת המחקר היתה להשוות את הנזקים ועלות-תועלת של אסטרטגיות בדיקות סקר לסרטן השד במטופלות ששרדו את מחלת הסרטן בילדות.

מחקר זה בוצע באמצעות סימולציית מודל שיתופי פעולה תוך שימוש בשתי התערבויות בסרטן וכן Surveillance Modeling Network עבור מודלים של סרטן השד. המידע נלקח מ-Childhood Cancer Survivor Study וכן מנתונים שפורסמו לפני.

אוכלוסיית היעד היתה נשים בגיל 20 עם היסטוריה של טיפול עם קרינה לאזור החזה. ההתערבויות שבוצעו היו MRI שנתי עם או ללא ממוגרפיה, החל מהגילאים 25, 30, 35 שנה. התוצאים שנמדדו היו: מוות מסרטן השד שנמנע, תוצאות בדיקות סקר חיוביות כוזבות, תוצאות ביופסיה שפירות ושיעורים מצטברים של עלות-תועלת (ICERs).

תוצאות ניתוח מקרי הבסיס הראו כי הסיכון לתמותה מסרטן השד לאורך כל החיים ללא בדיקות סקר נע בין 10% ל-11% בכל המודלים. בהשוואה לחוסר ביצוע בדיקות סקר. החלת ממוגרפיה שנתית בשילוב עם MRI בגיל 25 מנעה את רוב מקרי המוות (56%-71%) כאשר MRI שנתי (ללא ממוגרפיה) מנע 56%-62%.

בשתי האסטרטגיות היו הכי הרבה בדיקות סקר, תוצאות בדיקות סקר חיוביות כוזבות ותוצאות ביופסיה שפירות. עבור סף ICER של פחות מ-100,000 דולר עבור שנת חיים מותאמת איכות, בדיקות סקר שהוחלו בגיל 30 היו מועדפות.

תוצאות ניתוח רגישות הראו כי בהנחה ובדיקות הסקר הן בעלות ביצועים נמוכים, התועלות בהוספת ממוגרפיה ל-MRI עלתה בשני המודלים, למרות שהמסקנה לגבי גיל מועדף להתחלת בדיקות הסקר נשארה ללא שינוי.

לסיכום, התחלה מוקדמת (גילאי 25-30) של בדיקות סקר שנתיות לסרטן השד עם MRI, עם או ללא ממוגרפיה, עשויה להוריד את התמותה מסרטן השד בחצי או יותר במטופלים ששרדו סרטן בילדות.

מקור:

Jennifer M. Yeh, PhD et al. (2020). Annals Of Internal Medicine. https://doi.org/10.7326/M19-3481

נושאים קשורים:  סרטן בילדות,  סרטן השד,  ביופסיה,  בדיקות סקר לסרטן השד,  ממוגרפיה,  מחקרים