כשל שחלתי מוקדם 23.02.2021

האם קיים קשר בין חשיפה לביספינול A לבין כשל שחלתי מוקדם

החוקרים אמדו ריכוזים של ביספינול A בשתן וריכוזים של הורמוני מין בסרום ובדקו הקשר בין רמות הביספינול לבין הסיכון לכשל שחלתי מוקדם

במספר מחקרים אפידמיולוגיים וגם בניסויים בבעלי חיים, הודגם קשר בין חשיפה לביספינול Aי(BPA) לבין כשל שחלתי מוקדם. במחקר מקרה ביקורת, החוקרים אמדו ריכוזים של ביספינול A בשתן וריכוזים של הורמוני מין בסרום. בהמשך, נבדק הקשר בין רמות הביספינול לבין הסיכון לכשל שחלתי מוקדם (שנאמד באמצעות הורמוני המין בסרום).

לא נמצא קשר ברור בין רמות הביספינול A לבין הסיכון לכשל שחלתי מוקדם (p=0.603). אף על פי שיחס הסיכויים לכשל שחלתי היה מוגבר מעט בנשים ברבעון העליון של ריכוז הבסיפינול A.

יש לציין כי הקשר לא היה בעל משמעות סטטיסטית (יחס סיכויים של 1.282, רווח בר-סמך של 95%, 0.615-2.049 לרבעון העליון ביחס לרבעון התחתון, p=0.508).

לא נצפה קשר בין רמות FSHי(follicle stimulation hormone) ו-AMH (anti Mullerian hormone) לבין ביספינול A (p=0.941 בעבור FSH ו-p=0.876 בעבור AMH). אולם, נצפה קשר חיובי בין הרבעון העליון של הורמון ה-LHי(luteinizing hormone) לבין רמות הביספינול (יחס סיכויים של 1.333, רווח בר-סמך של 95%, 0.986-1.803, p=0.042).

לסיכום, החוקרים מצאו שרמות הביספינול בשתן תאמו את הרמות הצפויות לפי החשיפה בנשים סיניות. חשיפה לרמות נמוכות של ביספינול A לא הראתה קשר לכשל שחלתי מוקדם בנשים סיניות. נדרשים מחקרים אפידמיולוגיים נוספים על מנת לאשש את התוצאות.

מקור: 

Li C, Cao M, Qi T, Ye X, Ma L, Pan W, et al. The association of bisphenol A exposure with premature ovarian insufficiency: a case–control study. Climacteric [Internet]. 2021 Jan 2;24(1):95–100. Available 

נושאים קשורים:  גיל המעבר,  כשל שחלתי מוקדם,  ביספינול A,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו