סרטן פי הטבעת 20.01.2022

משתנים מנבאי פרוגנוזה בחולי סרטן פי הטבעת

מלבד מנבאים מוכרים כגון סיווג ה-TNM, מספר משתנים נמצאו כמנבאי פרוגנוזה בקרב חולי סרטן פי הטבעת

סרטן פי הטבעת. אילוסטרציה

הפרוגנוזה לאחר כימורדיותרפיה לקרצינומת תאי קשקש בפי הטבעת (ASCC) משתנה באופן משמעותי בין מטופלים, כתלות בדירוג ה-TNM. עם זאת, חסרים כלים להערכת הסיכון האישי של חולי ASCC, שיוכלו לסייע בהתאמה טובה יותר של הטיפולים, או לצורך תכנון תדירות המעקבים.

במסגרת מחקר שפורסם בכתב העת Radiotherapy and Oncology, החוקרים אספו מידע על 605 חולי ASCC משמונה מרכזים של איגוד הסרטן בגרמניה – Radiation Oncology Group (DKTK-ROG). המטופלים טופלו בין השנים 2004-2018 עם כימורדיותרפיה דפיניטיבית מסוג 5-FU/Mitomycin C או Capecitabine/Mitomycin C.

המשתנים הפרוגנוסטיים הוערכו באמצעות מודל הסיכונים הפרופורציונליים (מודל קוקס) לחישוב ההישרדות ללא מחלה (DFS: Disease-free survival). המשתנים המוערכים כללו גיל, מין, Karnofsky performance score (KPS), סטטוס HIV, סיווג ה-T, סטטוס קשריות הלימפה, ופרמטרים מעבדתיים. מודלי קוקס רבי-משתנים נבנו בנפרד לעוקבה הכוללת ולתת קבוצות המטופלים עם גידולים בשלב מוקדם (cT1-2 N0M0).

לאחר תקופת מעקב חציונית של 46 חודשים, שיעור ההישרדות ללא מחלה ל-3 שנים בקרב חולי ASCC בשלב מוקדם היה 84.9%, ו- 67.1% לחולים עם מחלה מקומית-מתקדמת (HR 2.4, p < 0.001). באנליזה מרובת משתנים, סיווג ה-T (HR לעומת T1: T2 2.02; T3 2.11; T4 3.03), סיווג ה-N (HR לעומת N0:י1.8 ל- N1-3), גיל (HR 1.02 לשנה), ו-KPS (HR 0.8 לצעד) היו מנבאים מובהקים להישרדות ללא מחלה בעוקבה הכוללת.

המודל התבצע עם C-index של 0.68. בחולי cT1-2N0, סיווג ה-Tי(HR 2.14), סטטוס HIVי(HR 2.57), גיל (1.026 לשנה), KSP (HR 0.7 לצעד) ועלייה בטסיות (HR 1.3 על כל 100/ננוליטר) נקשרו עם שיעור גרוע יותר של הישרדות ללא מחלה (C-index של 0.7).

החוקרים מסכמים כי פרמטרים קליניקופתולוגיים קלאסיים, כגון סיווג T ו-N, גיל ו-KPS, ממשיכים להיות גורמים פרוגנוסטיים מובהקים לשרידות ללא מחלה בחולי ASCC המטופלים עם כימורדיותרפיה עדכנית. בנוסף, נשאות של HIV וערך הטסיות נקשרו באופן מובהק עם שיעור גרוע יותר של שרידות ללא מחלה במטופלים עם ASCC בשלב מוקדם.

מקור:

Martin, D., Schreckenbach, T., Ziegler, P., Filmann, N., Kalinauskaite, G., Tinhofer, I., Budach, V., Gani, C., Zips, D., Schimek-Jasch, T., Schäfer, H., Grosu, A. L., Thomas, E., Krause, M., Dapper, H., Combs, S., Hoffmann, C., Stuschke, M., Walter, F., … Fokas, E. (2022). Evaluation of prognostic factors after primary chemoradiotherapy of anal cancer: A multicenter study of the German Cancer Consortium - Radiation Oncology Group (DKTK-ROG). Radiotherapy and Oncology : Journal of the European Society for Therapeutic Radiology and Oncology. https://doi.org/10.1016/J.RADONC.2021.12.050

נושאים קשורים:  סרטן פי הטבעת,  כימורדיותרפיה,  משתנים פרוגנוסטיים,  קרצינומת תאי קשקש,  TNM,  מודל קוקס,  מחקרים
תגובות
 
האחריות הבלעדית לתוכנן של תגובות שיפורסמו על ידי משתמשי האתר, תחול על המפרסם ועליו בלבד. על המגיבים להימנע מלכלול בתגובות תוכן פוגעני או כל תוכן אחר, שיש בו משום פגיעה או הפרת זכויות של גורם כלשהו